"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


12.4.08

Acupressure for migraine


Since skrg kita lebih banyak bicara tentang migraine, ada baiknya saya kongsi sedikit tip untuk hilangkan sakit kepala, esp migraine dgn cepat....dan tak perlu ubat, free jer dan boleh buat sendiri.:)

Ini dinamakan teknik acupressure. pernah dengar acupuncture kan? acupuncture menggunakan jarum khas yg dicucuk ke point2 tertentu pada bahagian badan. tujuannya ialah untuk menyeimbangkan yin (tenaga negatif) dan yang (tenaga positif) dalam badan. mengikut kajian perubatan tradisional China, setiap penyakit berpunca dari ketidakseimbangan antara 2 tenaga tersebut. tenaga2 tersebut pula mengalir melalui saluran-saluran tertentu (seperti darah yang mengalir melalui salur darah) yg dipanggil meridian. jadi dgn merangsang point2 tertentu pada meridian tersebut, bionergy ini boleh balance semula.

acupressure pula tidak menggunakan jarum, tetapi menggunakan objek tumpul seperti hujung jari dan hujung belakang pensel dan keberkesanannya sama dgn acupuncture!

acupressure telah menjadi kaedah rawatan yang diakui dan popular di negara-negara barat malah WHO telah mengiktirafnya..


Ni adalah rujukan yg saya pakai utk menerangkan kaedah acupressure.
Jika anda sakit kepala sbb migraine dll,
tekan point2 spt dibawah,dgn hujung ibu jari atau jari telunjuk, lbh kurang 1 minit setiap point








lokasi: titik pada daging antara ibu jari dan jari telunjuk









lokasi: kulit antara jari kaki kedua dan ketiga















lokasi: hujung luar kening























lokasi: 1 keluasan ibu jari diatas betul2 tengah kening



selamat mencuba (esp utk Farahish yg baik hati)!

3 comments:

Anonymous said...

Dear Doc.,
Since we were talking all about migraine, i wanna share the e-mail that i have just received; that might help.

Subject: FW: MUST READ - Ubat sakit migraine

Ayat-Ayat Allah

Base on true story from others...........

Alhamdullillah....I'm an acute migraine sufferer to the extent of vomiting and becoming imbalance. Every time it happens, I have to take antacid & synflex. Antacid is to line the stomach before taking synflex which is a stronger pain killer than panadol. This is to let you know the strength of synflex that so much so I have to take antacid prior to swallowing synflex. This worries me quite a bit as taking pain killers posed
other health concerns later. I've tried many times to manage it without swallowing synflex but it got worst. Hence, I'm resigned to probably take synflex for the rest of my life at that time!

Then, one day one of you have so kind heartedly emailed me the ways and hows to cure headache by one Singapore Ustazah (sorry can't
remember the name of the sender as well as the Ustazah). The method includes reading this ayat. I've tried it and Alhamdullillah, being a bad migraine sufferer, I'm amazed at the miraculous cure! However, you have to do it repeatedly.

For once in my life, I did not need to take synflex ! You see, strangely about migraine sufferer, we can feel when the attacks are coming and when it starts to ebb away. So, friends, save this method onto your handphone "Notes" or "To-do List" so that when you have a headache and with strong conviction, do the method, Insyaallah, it will work !< BR>>
1. Read Al fateha (1 x )
2. Read Surah Al Ikhlas (3xs )
3. Read Surah Yassin ayat ke 58 " Sala mun Qaulan Minrabbirrahim" (3xs )
4. Read Selawat (3xs )

What I did was, I blew it on my palms and put my palms on my head for a while. After that, I repeat the whole process again. I hope by
sharing this experience, we become more confident of ayat2 Allah. Another sister has shared her experience below. Please read. This ayat is really powerful!

Thanks and Regards. May we have a better day everyday :)

Anonymous said...

Tuan Duktur,
i pernah belajar the face techniques tu unofficially - belajar cara buat facial dgn 1 of the bosses from citra ayu - she is a pretty indonesian lady yg dtg ajar org buat facial for the product in malaysia.. the points tu samer just lagi banyak diye punye points from urs la (maybe sbb tu utk awet muda, distressed muscles n bla bla bla)
so now mmg betul laa ape yg i buat.. kalau migraine pegi saloon je wat facial hahahaha...

my point here is: this is proven ( no need to try already).. MEMANG BETUL... :)

dr hapizi said...

thank u bery much farahish for the tip guna ayat2 quran dan selawat tu..new info for me and it adds to various method of hollistic approach to migraine treatment.

-skrg takpayah pegi facial lagi dan habiskan duit. D.I.Y!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..